Potholes, ketels en het favoriete uitzicht van God - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Klaas Vrieswijk - WaarBenJij.nu Potholes, ketels en het favoriete uitzicht van God - Reisverslag uit Sabie, Zuid-Afrika van Klaas Vrieswijk - WaarBenJij.nu

Potholes, ketels en het favoriete uitzicht van God

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

27 September 2016 | Zuid-Afrika, Sabie

We werden wakker met een treurig uitzicht ...... Mistig, triest en regenachtig.
Het ontbijt ging er maar matigjes in en we maakten ons op voor een rit langs de Panorama route met weinig Panorama ...... Schande mar ook zoies kan gebeur bei oons in Africa.

We gingen op pad en reden door een wereld met soms maar 50 mtr zicht ..... Maar na een 15-20 minuten voorzichtig de haarspeldbochten nemen klaarde het ietsjes op, werd het steeds lichter in de lucht en plotsklaps scheen de zon.

Ons eerste doel was "the Potholes". Een natuurverschijnsel wat ik in deze omvang nog nooit gezien had. Twee rivieren stroomden in een canyon naar elkaar toe ...... In de loop van de eeuwen waren de rotsen van de canyon op een heel bijzondere wijze (ronde gaten) uitgesleten en we konden via looppaden, bruggen en klimpartijen over de rotsen overal mooi bij. Prachtig gezicht en druk .... druk .... Tjonge wat druk.

We hebben er meer dan een uur rondgewandeld en geklommen en als beloning dachten we dat we een lunch bij het African Food Restaurant wel verdient hadden.
Een beetje zoeken maar we vonden het restaurantje aan het einde van een dirt road en we vonden een afdak met tafels en houtblokken die als stoelen dienden. Op een braai stonden ouderwetse ketels met water voor thee, een pot met groenten en vleesblokjes voor de lunch en op een oud fornuis werd pap en rijst warm gehouden.
Er werd kipblokjes voor ons "gebraaid" met pap en wokgroente .... allemachtig wat heerlijk hebben we gegeten ..... Het duurde even maar de mensen die het runden werkten zich te pletter om het optimaal te verzorgen.

We vervolgenden onze weg (over een zwaar beschadigde brug was het best spannend rijden) en gingen op bezoek bij een waterval ...... De Berlin waterfalls ...... nou falls ....... zeg maar valletje. Een zielig klein beetje water stroomde over een rots en viel ruim 40 mtr naar beneden om daar amper rimpeling in het water te veroorzaken. Eigenlijk sneu.
Gauw door op weg naar een paar uitzichtpunten.

Het was een beetje vochtig in de lucht dus helemaal optimaal waren de vergezichten niet dus werd er in de auto gekozen voor de gratis versie van God's Window ..... Wunder view
Een weids uitzicht over de wereld richting het Krugerpark werd ons voorgeschoteld .... Beetje heiig maar prachtig.
Terug in de auto gaf Diane aan dat ze, nu ze zo dichtbij was, ook het beroemde Gods Window wilde zien. Dat hebben we gedaan ........ we kregen vanwege de drukte gratis toegang en mengden ons in het gezelschap van Chinezen, Duitsers, Canadezen en heel heel veel gezellige zwarte Africaanen.
Veel verschil in het uitzicht was er niet maar de ambiance was wel compleet anders. Wat een mooie mensen zijn die zwarte mensen toch. Gezellig, spontaan, mooi gekleed en super enthousiast we genoten er met volle teugen van en zei van ons.

Verder ging de reis richting de thuisbasis en de laatste stop was bij de Mac Mac Falls.
Opnieuw een wandeling richting de waterval en deze keer viel er aanzienlijk meer water naar beneden van een nog grotere hoogte ..... Mooie waterval maar alleen te bekijken vanachter een onmogelijk lelijk hoog hek ..... Jammer.

Terug in Sabie effe opfrissen, omkleden en terug naar de the Big Fig Tree.
Iets minder veel gegeten maar minstens net zo lekker ......
Opnieuw voor een schijntje gegeten en gedronken en veel minder "volgevreten" naar bed.

Welterusten en morgen een nieuwe dag ...... De tweede zaterdag is alweer voorbij.

• 28 September 2016 - 16:22

Dorine:

Hallo luitjes , hebben jullie wel goed links gelopen bij de potholes ? Wij werden er toen Kerr op keer op aangesproken . Het is toch zo dat je bij helder weer vanaf Gods window helemaal naar Joburg kan kijken ? Ik vind het overigens heel dapper dat jullie alle plaatselijke stoofpotten uit proberen ! Zijn maag en darmen daar wel op voorbereid ? Veel plezier verder !!