Mist, kou en regen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Klaas Vrieswijk - WaarBenJij.nu Mist, kou en regen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Klaas Vrieswijk - WaarBenJij.nu

Mist, kou en regen

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

23 September 2016 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Onze derde dag (de eerste dag des Heren die we Sud Africa meemaken) is er eentje die overheerst werd door Mugg and Beans.
Frans was niet succesvol geweest in het laten repareren van de lekke band dus die lag weer lek te wezen achter onze auto ..... Wel lief geprobeerd.
Na het ontbijt werd besloten om richting Tzaneen te rijden om te kijken of er mensen waren die na de kerkdienst gewoon weer aan het werk gaan en misschien onze band konden verwisselen want, zoveel is wel duidelijk geworden we zullen een nieuwe band nodig zijn.

In plaats van links af bij onze lodge gingen we de weg die rechts de berg afdook verkennen.
Het had super veel geregend de afgelopen nacht (en zwaar geonweerd volgens Henk en Lia) dus de dirt-road was doorweekt, glanzend en glibberig. Neem daarbij de wat steile helling en het feit dat er een "thuisbrengertje" linksvoor opzit ...... Erg veel ontspanning was er niet achterin de auto en na 200 mtr werd daar al besloten om deze weg nooit meer te nemen. Ik heb er rustig naar zitten luisteren en de weg vervolgd het dal in. Een mooi ritje in natte omstandigheden en het positieve kwam toen we bijna op de verharde weg waren ......... De ontmoeting met het eerste "levende" wild.
Een hele kudde apen liep in de berm en slingerde professioneel de bomen in toen we wat te dicht in de buurt kwamen ...... Een dooie aap is een stuk makkelijker te fotograferen ..... Geen beelden dus.

We zijn via de R528 afgedaald naar Tzaneen en moesten tanken.
Peter was onze pompbediende en die heeft naast het vullen der tank, het wassen der ramen, het reinigen der kofferbakklep ook erg veel moeite gedaan om een adres te vinden waar we onze band konden laten repareren.
Na een half uurtje rondbellen bleek dat alle banden plakker meerdere malen ter kerk gingen op zondag en dus geen tijd konden besteden aan een stel onfortuinlijke Europianen.
Morgen dus maar.

In het restaurantje van het tankstation (Mugg and Bean) bleek een gratis WiFi verbinding te zijn.
Een leuke medewerkster had tot taak om de logincode en het wachtwoord voor de klant in te tikken ..... Best een moeilijke combinatie van letters en cijfers ..... Inlog: Mugg, wachtwoord: Bean.
Maar ze was er druk mee en het werkte.
We hebben uren gezeten om alle administratieve en communicatieve zaken te regelen en na wat gevloek en gescheld mijnerzijds lukt het ook om de verhalen van de eerste twee dagen te uploaden.

Terug naar de basis ..... Onderweg effe een tafel "gereserveerd" bij de plaatselijk Italiaan aan de doorgaande weg ..... Tijd was niet belangrijk, naam was niet belangrijk .... Met andere woorden ..... We hebben geen flikker te doen dus kijk maar effe.

Door het bos racen, thuis komen, open haard aan (bah, wat koud) en ..... Sud Afrikaans Monopoly spelen.
Lache man, geen Leidse staat, geen station West maar de Knor en Vliegveld Johannesburg.
"Ga recht in Knor, wanneer jij langs begin schuif collecteer nie 200 Rand nie" je ligt in een deuk.
Biertje bij, wijntje bij en nadat ik, na een super begin, als eerste al mijn geld kwijt was en de roofvogels aan tafel ook mijn onroerend goed hadden binnen geharkt was het tijd voor de pizza.

Die was boven verwachting verbluffend goed. Heerlijk gegeten in een perfecte ambiance ..... Hadden de dames mooi geregeld.

Hup ...... Weer door het bos racen en nog een gezellig drankje thuis en ...... Plat.
Weer een dag voorbij en morgen ...... Superspannend ...... Op weg naar de wilde dieren van Balula game reserve met overnachting in de Tremisana Lodge.

• 23 September 2016 - 22:40

Minke Vrieswijk :

Een enerverend reis verslag genieten jullie volop?
    Wens jullie alle goeds en veel plezier

• 24 September 2016 - 01:02

Marjolein:

We want more...we want more

• 24 September 2016 - 17:29

Dorine :

Een real day sud africa , een dag die toch net iets anders loopt dan van te voren bedacht , maar daarmee wel een dagje om niet te vergeten. Genieten jullie ook zo van die uitspraken en teksten in het zuid-Afrikaans ? Geweldig he ? Veel plezier verder samen en hopelijk heel veel wild gaan zien .

• 26 September 2016 - 12:03

Pa En Ma:

Jongens hier een reactie van ons! Na dat Anemiek zoo lief is geweest
    Jullie blog door te sturen, ik kon het niet openen, na de eerste keer!
    Oei daar gingen een paar dingen niet zo als jullie gehoopt hadden.
    Maar even erna weer humor
    Ga nu de volgende belevenissen lezen. Heel veel plezier verder groeten maar weer!